ساخت سپر سایبری با استفاده از فناوری هوش مصنوعی توسط DARPA

آژانس دفاعی ایالات متحده موسوم به دارپا(DARPA) برای ساخت یک سپر سایبری با استفاده از فناوری هوش مصنوعی، یک مسابقه برگزار می کند.

دارپا مسابقه

طبق گزارش گروه فناوری اطلاعات های فن تک و به نقل از تک کراچ؛ دارپا قصد دارد یک مسابقه دوساله برای ساخت یک سپر سایبری برگزار کند. این آژانس به عنوان بخشی از این طرح در حال انجام، قرار است یک مسابقه با نام AI Cyber Challenge را برگزار کند. شرکت کنندگان این مسابقه باید نقاط آسیب پذیر نرم افزار مبتنی بر هوش مصنوعی را شناسایی و رفع کنند.

در این مسابقه استارتاپ های هوش مصنوعی معروفی مانند شرکت Anthropic ، OpenAI، مایکروسافت، گوگل و دیگر گروه های حاضر در ایالات متحده قرار است برای ارائه بهترین نرم افزار دفاعی و کدهای حیاتی آن با هم رقابت کنند. بنیاد OpenSSF و بنیاد امنیت لینوکس نیز در این مسابقه به عنوان مشاور حضور خواهند داشت. آژانس به برنده این مسابقه مبلغ 18.5 میلیون دلار اهدا خواهد کرد. علاوه براین، سازمان سری آمریکا برای 7 استارتاپ کوچک که مایل به شرکت در این مسابقه باشند مبلغ 1 میلیون دلار جایزه در نظر گرفته است.
پری آدامز، مدیر برنامه های سری دارپا طراح اصلی این ایده جنجالی است. او در نشست مطبوعاتی اعلام کرد:"هدف ما ساخت یک سپر دفاعی است که بتواند به صورت خودکار از کاخ سفید در برابر هر نوع حمله سایبری محافظت کند. دستاوردهای اخیر در زمینه هوش مصنوعی زمانی که جهت دهی شود می توانیم از آن برای حفاظت سایبری استفاده کنیم. یکی از مشکلات ما، کدهای منبع بازی است که در نرم افزارهای حساس زیاد استفاده می شوند."

نظرسنجی اخیر GitHub هم نشان داد که 97 درصد برنامه‌ها از کد منبع باز استفاده می‌کنند و 90 درصد شرکت‌ها هم به نوعی از کد منبع باز استفاده می‌کنند یا بخشی از آنها استفاده می‌کنند. استفاده از کدهای منبع باز از یک طرف باعث نوآوری و ابداع روش های جدید می شود اما، از طرف دیگر سیستم ها را در معرض آسیب و حملات قرار می دهد. طبق آمارهای سال 2023 شرکت Synopsys حدود 84% از کد منبع باز برنامه ها حداقل یک نقطه آسیب پذیری دارند.

طبق تحقیقات Sonatypeدر سال 2022 نعداد حملات به زنجیره تامین از طرف برنامه های شخص ثالث و منبع باز 633٪ نسبت به سال قبل افزایش یافته است. نمونه آن؛ حمله باج افزاری به خط لوله گاز و نفت جنوب شرقی ایالات متحده بود که منجر به قطع آن شد. به همین علت دولت بایدن برای جلوگیری از تکرار این گونه حوادث دستور داد تا اقدامات لازم برای بهبود امنیت نرم افزاری زنجیره تامین به اجرا در آید. ماه مه سال 2022 کاخ سفید به بنیاد امنیت منبع باز ملحق شد و خواستار تامین بودجه 150 میلیون دلاری برای رفع ایرادات نرم افزاری کدهای منبع باز شد.

دارپا مراحل مسابقه

اما با راه اندازی چالش سایبری هوش مصنوعی، دولت بایدن آشکارا معتقد است که هوش مصنوعی نقش بزرگ تری در دفاع سایبری دارد. آدامز گفت:«اگر ما در این پروژه موفق شویم، می توانیم شاهد نسل بعدی ابزارهای امنیت سایبری در فضای مجازی باشیم و علاو هبرآن، از این فناوری نو ظهور در جهت بهبود وضعیت جامعه استفاده کنیم.»

مرحله مقدماتی این مسابقه در بهار 2024 برگزار می شود و برندگان آن به مرحله نیمه نهایی در کنفرانس هکری سال بعد DEF CON دعوت خواهند شد. در مجموع، حداکثر پنج تیم جایزه 2 میلیون دلاری را دریافت می کنند. مرحله نهایی این مسابقه در رویداد DEF CON سال 2025 اجرا می شود. به سر نفر اول جوایز ویژه ای اهدا می شود و نفر اول جایزه 4 میلیون دلاری را دریافت خواهد کرد. در آخر از تمام برندگان خواسته می شود سیستم های هوش مصنوعی خود را منبع باز کنند البته، آنها مجبور به انجام آن نیستند.


چاپ