در رویداد اینوتکس 2023 مطرح شد: مخالفت با اینترنت طبقاتی!

در مراسم اینوتکس 2023 مطرح شد: اینترنت طبقاتی می تواند تبعات منفی زیادی در کشور به دنبال داشته باشد و این طرح از نظر کارشناسان حوزه فناوری غیرقابل اجراست!

اینوتکس 2023

طبق گزارش خبرگزاری مهر، مخالفان اینترنت طبقاتی در مراسم اینوتکس امسال به ایده پردازان چنین طرح هایی نسبت به پیامدهای منفی زیاد آن بر کشور هشدار دادند. آن ها معتقدند حق طبیعی دسترسی به اینترنت را نمی توان فقط در اختیار اشخاص محدودی قرار داد. براساس گزارش کارشناسان حوزه IT، این طرح می تواند باعث شکاف علم در جامعه ما شود.

در این مراسم، «حامد بیدی» مدیر استارتاپ کارزار، «محمد کشوری» مدیر اندیشکده طیف و «محمد حافظ حکمی»عضو هیئت‌مدیره شرکت دنیای اقتصاد در این نشست به بررسی مشکلات و پیامدهای اینترنت طبقاتی پرداختند. متاسفانه، «امیررضا باقرپور شیرازی» مدیر فرهنگی واجتماعی پژوهشگاه مرکز ملی فضای مجازی علی رغم دعوت در این جلسه حضور نداشت.

اینترنت طبقاتی

محمد کشوری در ابتدای جلسه گفت: « طرح اینترنت طبقاتی از همان ابتدا غیرمنطقی بود. در واقع رگولاتور توقع دارد اینترنت هم مانند سینما، مطبوعات و چیزهای دیگر طبقه بندی شود.» طبق صحبت های مدیر اندیشکده طیف، دولتمردانان ترجیح می دهند اینترنت هم مانند سایر امور فرهنگی کاملا زیر سلطه حاکمیت باشد و این شدنی نیست! وی در ادامه افزود:"منبع اصلی اینترنت از داخل نیست که بتوان آن را محدود کرد. تعدادی از پلتفرم ها و سایت های خارجی بخش جدائی ناپذیر اینترنت هستند و از طرف دیگر، شبکه های اجتماعی تاثیرات زیادی بر افکار عمومی دارند. حاکمیت دو را هبیشتر ندارد: اول این که به همه دسترسی بدهد و راه دوم این که هیچ دسترسی وجود نداشته باشد."

شکل‌گیری اینترنت طبقاتی با اینترنت کودک!

مدیر اندیشکده طیف در مورد نحوه پیدایش ایده اینترنت طبقاتی گفت:"به صورت طبیعی وقتی شبکه های اجتماعی را فیلتر می کنند، بخشی از کاربردهای اینترنت هم به دنبال آن متوقف می شود و مفهومی مانند اینترنت طبقاتی شکل می گیرد. اما این ایده چطوری شکل گرفت؟ اگر کمی به عقب برگردید این ایده از اجرای طرح «اینترنت کودک» آغاز شد و به بشخ های دیگر هم سرایت کرد. از آن به بعد مجوزهای خاص برای دسترسی به اینترنت یکی پس از دیگری تحت نام های اینترنت مخصوص برنامه نویسان، خبرنگاران و ... صادر شد. به عقیده آن ها، مردم فاقد ظرفیت لازم برای دسترسی به اینترنت آزاد هستند."

وی در ادامه گفت: «رواج این مفهوم باعث شد دسترسی به اینترنت، در اینجا بسته شود و برای دستیابی به اینترنت آزاد به فکر راه اندازی روش های قانونی باشیم که همان اینترنت طبقاتی است. موافقان این طرح دو دسته اند:1- افرادی که فکر می کنند این ایده خوب است 2- افرادی که فکر می کنند همین هم نباید وجود داشته باشد. اما در حال حاضر مجبور به ارائه آن هستیم پس بهتر است، در اختیار افراد محدودی قرار دهیم. موافقان طرح به اتفاق نظری رسیدند و آن این که، برای هرگروه یک دلیل موجه قانونی برای دسترسی به اینترنت بیاوریم. اما این روش در دنیای واقعی شدنی نیست! یک نمونه واقعی آن، تجربه ناموفق دولت از اینترنت نسل سوم است.»


بستن کانال‌های انتقال پیام

حکمی،عضو هیات مدیره دنیای اقتصاد معتقد است "از نظر موافقان این طرح تمام کانال های ارسال پیام باید به طور کامل مسدود شود. جریان سیاسی کشور مخالف جهان شبکه ای است و می خواهد ورودی داده ها و اطلاعات را کنترل کند. در جریان برنامه‌ریزی ما شاهد جعل مدام مفاهیم و موضوعات هستیم. این روند تیشه به ریشه نوآوری در کشور زده است و به طرح صیانت ختم می شود. اینترنت طبقاتی را باید از بعد کلان حکمرانی و چیدمان اجزای نظام نگاه کرد. باید هدف اصلی آن ها را از اجرای این طرح مورد بررسی قرار داد. آیا آن ها نگران جامعه برنامه نویسی و دانشگاهی هستند؟! اینترنت طبقاتی در آینده نزدیک به قطع سراسری اینترنت ختم خواهد شد."

حامد بیدی، مدیرعامل استارتاپ کارزار در ادامه صحبت های حکمی گفت: "آن ها به دنبال شبکه داخلی کنترل شده، قابل مدیریت و کاربران احراز شده هستند. همه این موارد با اینترنت طبقاتی امکان پذیر می شود. در این روش، افراد احراز هویت شده نمی توانند خارج از قوانین تعریف شده عمل کنند. در غیر اینصورت باید از لحاظ قانونی پاسخگو باشند."

وی در ادامه گفت:"آن ها خیلی قبل از اتفاقات اخیر اجرای این طرح را با بهانه های مختلف مانند آورده شدن سرورهای خارجی به داخل، راه اندازی اینترنت کودک، جایگزینی خدمات داخلی با سرویس های خارجی به علت تحریم های جدید و در نهایت راه اندازی پلتفرم هایی مشابه پلتفرم های خارجی؛ آغاز کرده بودند."

به گفته بیدی، این روایت از ابتدا با نگاهی جذاب شروع شد: «سرورهای خارجی به داخل آورده شدند، اینترنت کودک مطرح شد، حالا که تحریم هستیم، پس یکسری خدمات را خودمان بسازیم. در مرحله بعد تصمیم آن شد که پلتفرم‌های خارجی موجود را هم به شکل ایرانی بسازیم.»

مدیرعامل کارزار، آن ها معتقدند که فرد بی‌سواد نباید دسترسی به اینترنت آزاد داشته باشد و مردم ما شعور استفاده از هر خبری را ندارند. از طرف دیگر، درنهایت هم به این نتیجه رسیدند که اینترنت داخلی با چهارچوب‌های تعریف‌شده به ما ارائه دهند. اگر نسبت به اقدامات این چنینی اعتراض نکنیم دسترسی به همین اینترنت فعلی را هم از دست خواهیم داد.»


چاپ