اینتل به زودی تجهیزات Wi-Fi 7 را روانه بازار می کند

شرکت اینتل قصد دارد تجهیزات Wi-Fi 7 مانند میکروکنترلر و آداپتورها را در آینده نزدیک روانه بازار کند.

Wi Fi 7

طبق گزارش گروه فناوری اطلاعات های فن تک و به نقل از تام شاردور؛ هنوز انجمن جهانی برق و الکترونیک (IEEE) مشخصات اصلی Wi-Fi 7 (802.11be)را به طور رسمی اعلام نکرد که تجهیزات نسل جدید در حال ورود به بازارهای جهانی هستند. یکی از شرکت های سازنده اینتل است که به تازگی از اولین کنترلرها و آداپتورهای شبکه Wi-Fi 7 رونمایی کرده است.

اینتل هم اکنون فهرست دو آداپتور Wi-Fi 7 را در وب سایت خود منتشر کرده است. طبق گزارشی که حساب کاربری توییتر @ghost_motley منتشر کرد دو آداپتور Intel BE200 و Intel BE202 قادر هستند از گیرنده/ فرستنده ((2x2 TX/RX با فرکانس های باند پهن 2.4 گیگاهرتز، 5 گیگاهرتز و 6 گیگاهرتز پشتیبانی کند. حداکثر سرعت دانلود Intel BE200 حدود 5 گیگابایت بر ثانیه است که نسبت به استاندارد فعلی خیلی کمتر به نظر می رسد. هنوز تفاوت بین این دو آداپتور به طور کامل اعلام نشده است اما طبق ادعای شرکت سازنده آداپتور Intel BE200 گواهی استاندارد Wi-Fi 7 را از قبل دریافت کرده است.

هر دوی این آداپتورها از رابط های PCIe و USB پشتیبانی می کنند بنابراین، می توان از آنها در مادربردهای رومیزی و لپ تاپ ها استفاده کرد. به احتمال زیاد مادربرد بعدی گیگابایت مدل Aorus Z790 Master X با PCB نسخه 1.2 مجهز به آداپتور BE 200 هستند. اما تعدادی از همین مادربردها مجهز به تراشه مودم Wi-Fi 7 QCNCM865 (PCB rev. 1.0) شرکت کوالکام و Wi-Fi 7 MT7927, RZ738 (PCB rev. 1.1) شرکت مدیاتک خواهند بود. مزیتی که این تراشه ها دارند این است که از روترها و نقاط دسترسی مجهز به فناوری Wi-Fi برای اتصال استفاده می کنند.

مقایسه wi fi7

حداکثر نرخ بیت جمع آوری شده در شبکه های Wi-Fi 7 حدود 40 گیگابایت بر ثانیه اعلام شده است که می تواند آن را تبدیل به جایگزین مناسبی برای شبکه های اترنت سیمی کند. فناوری جدید برای رسیدن به این نرخ بیت فوق العاده از سه باند فرکانسی 2.40 گیگاهرتز، 5 گیگاهرتز و 6 گیگاهرتز استفاده می کند. از مشخصات مهم دیگر آن می توان به پهنای باند فوق عریض 320 مگاهرتز، مدولاسیون 4096-QAM و Multi-Link Operation اشاره کرد. با این حال، بیشتر دستگاه های فعلی با سرعت کمتری نسبت به آن کار می کنند.

آداپتورهای نسل بعدی همچنان از ویژگی های MU-MIMO و OFDMA نقطه اتصال قبلی Wi-Fi6 و Wi-Fi 6E پشتیبانی خواهند کرد. کارشناسان صنعت فناوری معتقدند این فناوری می تواند باعث ارتقای عملکرد شود و ظرفیت اتصالات بی سیم را بهینه کند.

اینتل قصد دارد در فاز اول این فناوری را در دستگاه هایی که به پهنای باند بیشتری نیاز دارند مانند هدست های واقعیت افزوده (AR) و واقعیت مجازی (VR) مجهز به فناوری WiGig اینتل پیاده سازی کند. انجمن جهانی IEEE قصد دارد تا سال 2025 استاندارد IEEE 802.11be را به عنوان مشخصات رسمی فناوری وای فای7 اعلام کند. تا آن زمان اینتل و سایر رقبای آن اولین میکروکنترلرها و آداپتورهای مجهز به فناوری Wi-Fi 7 را وارد بازار کرده اند. البته زمان زیادی لازم است تا دستگاه های جدید در سراسر جهان فراگیر شوند.


چاپ