پایان دوران پادشاهی اپل با ورود تراشه اسنپدراگون8 نسل 4!!

پایان دوران پادشاهی اپل با ورود تراشه اسنپدراگون8 نسل 4!!

آخرین بروز رسانی: 15 بهمن 1402توسط برچسب‌ها: , ,

شرکت کوالکام قصد دارد با تراشه های اسنپدراگون8 نسل چهارم خود به دوران پادشاهی اپل پایان دهد.

شرکت کوالکام دست به ریسک بزرگی در صنعت تراشه می زند. اکتبر آینده و به احتمال زیاد حدود یک هفته قبل از هالووین، کوالکام از نسخه بعدی پردازنده پرچمدار خود یعنی اسنپدراگون8 نسل 4 پرده برداری می کند. این تراشه 3 نانومتری با نام رمز”Sun” توسط بزرگترین کارخانه تراشه سازی جهان یعنی TSMC تولید خواهد شد. این بزرگترین معامله ای است که کوالکام در طول سال های گذشته انجام می دهد. TSMC در ساخت این تراشه از هسته های پردازشی Oryon کوالکام استفاده می کند.

 هسته های Oryon از معماری ARM استفاده می کند که شرکت اپل از آن در ساخت تراشه M1 استفاده کرد. معماری هسته های Oryon از هسته های کوچک و بزرگ تشکیل می شود. هسته های کوچک Oryon از نوع هسته های Cortex-A78 هستند که در فرکانس 3.8 گیگاهرتز کار می کنند. این هسته ها برای انجام کارهایی مانند اجرای مرورگر، برنامه های کاربردی کم حجم و بازی های سبک طراحی شده اند. اما هسته های بزرگتر Oryon از نوع هسته های Cortex-X2 هستند که با فرکانس 4.25 گیگاهرتز کار می کنند. این هسته ها برای انجام کارهایی مانند اجرای بازی های سنگین، ویرایش ویدیو و اجرای برنامه های هوش مصنوعی طراحی شده اند.

طبق پستی که رسانه اجتماعی Weibo منتشر شده است، این تراشه SM8750 نام دارد و از دو هسته بزرگ “Phoenix” و شش هسته متوسط “Phoenix” ساخته شده است. در این معماری هسته های کوچک وجود ندارند. این هسته ها معمولاً هسته‌های کم‌مصرف و با راندمان بالا هستند تا بتوانند کارهای سنگین‌تر را انجام دهند و باعث افزایش طول عمر باتری می شوند.

تراشه پرچمدار شرکت رقیب، یعنی تراشه Dimensity 9300 شرکت مدیاتک از چهار هسته اصلی Cortex-X4 و چهار هسته Cortex-A720 تشکیل می شود. نبود هسته های کارآمدتر در پردازنده مرکزی این تراشه نگرانی هایی را در مورد داغ شدن بیش از حد تراشه به وجود می آورد. اتفاقی که در تست بنچمارک این تراشه انجام شد نشان داد که تراشه مدیاتک زمانی که بیش از حد داغ می شود حداکثر تا 46 درصد کارایی خود را از دست می دهد. اما، مدیاتک نتایج این تست را نپذیرفت و ادعا می کند که این تراشه در شرایط عادی داغ نمی شود. سازندگان این تراشه معتقدند که تراشه Dimensity 9300 نسبت به Dimensity 9200 بین 10 تا 15 درصد انرژی کمتری مصرف می کند.

شرکت Qualcomm تعداد هسته های کوچک را در در تراشه های خود به تدریج کاهش داد. به عنوان نمونه: تراشه اسنپدراگون 8 نسل 2 از سه هسته کوچک تشکیل شد در حالی که نسخه قبلی چهار هسته کوچک داشت. تراشه اسنپدراگون 8 نسل سوم که در ساخت گوشی های پرچمدار اندرویدی تا سال 2024 استفاده می شود، فقط به دو هسته کوچک مجهز است. تراشه جدید اسنپدراگون 8 نسل 4 قرار است در گوشی های گلکسی اس 25 اولترا و برخی دیگر از مدل های سری گلکسی اس 25 استفاده شود.
سامسونگ قصد دارد تراشه های اسنپدراگون 8 نسل پنجم گلکسی سری اس 26 را از دو شرکت TSMC و شرکت Samsung Foundry در سال 2026 تامین کند.

خبرنامه

برای عضویت در خبرنامه ایمیل خود را وارد نمایید.

یک دیدگاه

  1. هادی علیپور آذر بهمن 18, 1402 در 9:51 ق.ظ - پاسخ

    با سلام رشته حرفه ایی من الکترونیک است ولی از سال 54 در بیمارستان شهید رجایی بخش واحد مهندسی پزشکی مشغول هستم. و در حال حاظر در بیمارستان بهمن شهرک غرب مسئول واحد مهندسی پزشکی هستم و علاقه بسیاری دارم به نسل سوم تراشه ها در سایت های زیادی این مطالب رو دنبال کردم و رسیدم به سایت شما که مطالب خوب و کاملی قرار دادید.

دیدگاه خود را بنویسید

3 × چهار =

اخبار مرتبط