پردازنده های نسل چهارم اینتل ازThunderbolt5 پشتیبانی نمی کنند!

اینتل به تازگی از نسل چهاردهم پرازنده های کامپیوترهای شخصی خود رونمایی کرد. اما، به نظر می رسد همه آنها نمی توانند از Thunderbolt5 پشتیبانی کنند.

اینتل تاندرلوت5

طبق گزارش گروه فناوری اطلاعات های فن تک و به نقل از تام شاردور؛ شرکت اینتل این هفته از پردازنده های نسخه چهاردهم بهینه شده کامپیوترهای شخصی خود تحت عنوان " Raptor Lake Refresh" رونمایی کرد. این مجموعه سه نسخه ای شامل Core i9-14900K ، i7-14700K و i5-14600K می شود. intel در ابتدا اعلام کرده بود که تراشه های نسل چهاردهم دسکتاپ از Thunderbolt5 پشتیبانی می کنند اما، به نظر می رسد این موضوع شامل حال همه آنها نمی شود. در ضمیمه بیانیه جدید این شرکت آمده است:" پردازنده‌های دسکتاپ نسل چهاردهم اینتل با پشتیبانی از قابلیت اتصال سیمی تاندربولت 5 می تواند تا 80 گیگابیت بر ثانیه از پهنای باند دو جهته را پشتیبانی ‌کنند. جزئیات آن رادر آینده نزدیک منتشر خواهیم کرد."

البته باتوجه به مشخصات تراشه های ارتقا یافته Raptor Lake این خبر خیلی هم عجیب به نظر نمی رسد. نسل جدید از همان چارچوب اصلی پردازنده های نسل سیزدهم استفاده می کند اما، عملکرد آن نسبت به نسل قبلی بهبود یافته است. شاید به همین علت بود که اینتل تصمیم گرفت قابلیت پشتیبانی از اتصال Thunderbolt5 را به آن اضافه نکند.

به نظر می رسد تراشه های Meteor Lake با قابلیت پشتیبانی از اتصال تاندربولت 1،2،3، و4 نسخه قبلی؛ کارایی بیشتری نسبت به تراشه های نسخه جدید دسکتاپ اینتل دارد. این یکی از معایب مادربردهای اینتل نسبت به AMD محسوب می شود. طبق مشخصاتی که اینتل از Thunderbolt5 به کمیته استانداردهای USB-IF ارائه داد، اتصال جدید از USB4 2.0 پشتیبانی می کند.

سرعت ارسال و دریافت داده تاندر بولت 5 به صورت مساوری در پهنای باند 80 گیگاهرتزی تقسیم می شود. اما، زمانی که کاربر نیاز به پهنای باند نمایشگر بالاتری داشته باشد می تواند نرخ انتقال داده را تا 120 هرتز افزایش دهد که سریع تر از پورت های DisplayPort 2.1 کنونی می باشد. تاندربولت5 می تواند از دو مانیتور 6K و سه نمایشگر 4K با نرخ تازه سازی 144 هرتز با قابلیت HDR 8K پشتیبانی کند. یکی از ویژگی های مهمی که این نوع پورت ها دارند، امکان استفاده از کابل شارژ 240 واتی در لپ تاپ هاست.


چاپ