اینتل یک گام به تولید تراشه 1.8 نانومتری نزدیکتر شد!

اینتل یک گام به تولید تراشه 1.8 نانومتری نزدیکتر شد!

آخرین بروز رسانی: 15 بهمن 1402توسط برچسب‌ها: , , ,

شرکت اینتل با سفارش یک مشتری ناشناس، یک گام به تولید تراشه های 1.8 نانومتری نزدیکتر شد.

طبق گزارش گروه فناوری اطلاعات های فن تک و به نقل از فون ارنا؛ پیت گلسنر، مدیر عامل اینتل هفته گذشته اعلام کرد هدف اصلی شرکت به دست گرفتن رهبری foundary است که در حال حاضر به شرکت تایوانی TSMC تعلق دارد. در صنعت نیمه هادی، رهبری foundary به معنای توانایی شرکت در تولید تراشه های پیشرفته تر با هزینه پایین تر است. اینتل زمانی رهبر foundary به حساب می آمد، اما در سال های اخیر شرکت های TSMC و سامسونگ توانستند از آن سبقت بگیرند. TSMC در حال حاضر به عنوان رهبر جهانی foundary حدود 54٪ و سامسونگ حدود 16٪ سهم از این بازار جهانی را در اختیار دارد. اینتل با در اختیار داشتن 8% درصد سهم از بازار جهانی در رتبه سوم قرار دارد.

مدیرعامل اینتل در ادامه گفت:”ما به مدت دو و نیم سال است که در حال تغییر و تحول هستیم. اکنون در نقطه ای هستیم که من مدتها انتظار آن را داشتم. اینتل تا سال 2025 جایگاه اصلی خود را از شرکت TSMC پس می گیرد. شما نباید به توانایی های ما شک کنید” اینتل در طول سالیان اخیر مشتریان زیادی را از دست داد. به عنوان نمونه: اپل بزرگترین مشتری TSMC تراشه های اینتل را با تراشه های سری M شرکت TSMC جایگزین کرد.

تراشه اینتل فرآیند

در کنفرانس Deutsche Bank هفته گذشته، گلسنر اعلام کرد:” تراشه 18A رهبری فرآیند را به اینتل باز می گرداند. تراشه جدید براساس گره 1.8 نانومتری تولید می شوند. اما، شرکت های TSMC و سامسونگ در حال حاضر می توانند تراشه های 2 نانومتری تولید کنند.” طبق ادعای شرکت، یک مشتری ناشناس برای تولید تراشه A18 سفارش داده است. این قرارداد علاوه بر این که به اینتل دلگرمی برای ادامه این مسیر می دهد بلکه، فرآیند تولید انبوه تراشه های جدید را سرعت می بخشد.

از طرف دیگر، اینتل به طور کامل در جریان هزینه های تولید ویفر تراشه های TSMC، ASP ها و برنامه های آن قرار دارد. با این دانش، قصد دارد تراشه های ارزان قیمت تری بسازد تا بتواند از این طریق رهبری جهانی صنعت نیمه هادی را به دست بیاورد. برای رسیدن به این هدف این شرکت می خواهد هزینه های خود را طبق هزینه های TSMC برنامه ریزی کند. حتی تعداد کارکنان مورد نیاز برای ساخت یک ویفر را طبق شرکت تایوانی انتخاب کند و علاوه بر آن، از فناوری هوش مصنوعی برای افزایش میزان بهره وری استفاده کند.

اینتل هنوز به TSMC برای ساخت قطعات نسل بعدی تراشه های “Meteor Lake” وابسته است. طبق پلن این شرکت، اینتل برای تولید پردازنده tile از تراشه های 4 نانومتری و برای تولید پردازنده های گرافیکی از تراشه های 5 نانومتری شرکت تایوانی استفاده می کند. تراشه های SoC tile انرژی کمتری مصرف می کنند.

آیا اینتل شرکت های TSMC و Samsung Foundry را به دردسر می اندازد؟ آیا اپل به TSMC همچنان وفادار می ماند؟ آیا تنش های ژئوپلیتیکی باعث خواهد شد که مشتریان TSMC سفارش های خود را به یک سازنده تراشه دیگر منتقل کنند؟ فقط گذشت زمان می تواند پاسخ همه این سئوالات را به ما بدهد!

خبرنامه

برای عضویت در خبرنامه ایمیل خود را وارد نمایید.

دیدگاه خود را بنویسید

چهار × 3 =

اخبار مرتبط