مشکل صفحه آبی مرگ در ویندوز11 مادربرد های MSI

مشکل صفحه آبی مرگ در ویندوز11 مادربرد های MSI

آخرین بروز رسانی: 5 شهریور 1402توسط برچسب‌ها: , , , ,

تعدادی از مادربردهای MSI با نصب آخرین نسخه بروزرسانی دچار BSOD یا صفحه آبی مرگ شدند.

طبق گزارش فناوری اطلاعات های فن تک و به نقل از تام شاردورز؛ آخرین نسخه بروزرسانی ویندوز 11 باعث ایجاد صفحه آبی مرگ یا BSOD در تعدادی از مادربردهای MSI می شود. آخرین نسخه بروز رسانی با شماره KB5029351 پیغام خطای پردازنده پشتیبانی نشده یا “unsupported processor” را در سیستم های آسیب دیده نمایش می دهد.

مادربردهای MSI مدل Z790 و Z690 آخرین بروز رسانی ویندوز11

مایکروسافت در واکنش به گزارش کاربران، این مشکل را تایید کرد و انتشار نسخه بروز رسانی KB5029351 را برای سیستم های مشابه متوقف کرده است. اما، شرکت MSI هنوز واکنشی نسبت به این اتفاق نشان نداد. معلوم نیست چرا در این بروز رسانی فقط مدل های خاصی از مادربردهای MSI تحت تاثیر این مشکل قرار گرفته اند. این اتفاق در مدل هایی از مادربردهای MSI افتاده بود که آخرین نسخه BIOS را دریافت کرده اند. بنابراین، باید در بایوس سیستم بدنبال راه حل بگردیم. احتمالا هدف MSI از این بروز رسانی افزودن قابلیت پشتیبانی از پردازنده های نسل چهاردهم اینتل Raptor Lake-S Refresh در مادربردهای Z690 و Z790 بود. این مادربردها از پردازنده های نسل بعدی پشتیبانی می کنند و به نظر می رسد با جدیدترین نسخه سیستم عامل مایکروسافت سازگاری ندارد.

ویندوز11 مادربرد MSI 1

ویندوز 11 مایکروسافت در ماه های اخیر پردازنده های نسل اول Ryzen شرکت AMD را از لیست پردازنده های خود حذف کرد. در حال حاضر کاربران چنین دستگاه هایی برای این که بتوانند جدیدترین سیستم عامل مایکروسافت را روی سیستم خود اجرا کنند از روش bypass استفاده می کنند. به احتمال زیاد ترفند بایوس MSI که قابلیت پشتیبانی از پردازنده های قدیمی تر را امکانپذیر می کند، تغییراتی را در کد حذف لیست پردازنده های مایکروسافت ایجاد کرده است.

ویندوز11 مادربردMSI

مرکز پشتیبانی ویندوز با انتشار بیانیه ای در سایت اعلام کرده است:”ما در حال حاضر می خواهیم ببینیم این مشکل از جانل مایکروسافت رخ داده است یا خیر؟! زمانی که نتایج تحقیقات مشخص شود ما نسخه بروزرسانی را بلافاصله بعد از آن منتشر می کنیم.”

کاربران مادربردهای MSI Z690 و MSI Z 790 در حال حاضر چه کاری برای حل این مشکل می توانند انجام دهند؟ اگر نسخه بروزرسانی KB5029351 را نصب نکرده اید، پس فعلا دست نگه دارید. اما، اگر نسخه جدید را نصب کرده اید می توانید از طریق قابلیت بازیابی ویندوز بایوس سیستم را به حالت قبل برگردانید.
کاربران رایانه های شخصی که از برندهای دیگر مادربرد استفاده می کنند بهتر است فعلا دست نگه دارند تا ببینیم مایکروسافت چگونه می تواند این مشکل را برای کاربران MSI حل کند!

خبرنامه

برای عضویت در خبرنامه ایمیل خود را وارد نمایید.

دیدگاه خود را بنویسید

بیست − 19 =

اخبار مرتبط