استفاده ایسوس از پردازنده مادربرد H470 در مادربردهای H510 !

آیا ایسوس قصد دارد با پردازنده مادربرد قبلی، مادربرد را به مدل H510 تبدیل کند یا به H470؟!

مادربرد ایسوس
مدتهاست که از عرضه پلتفرم های 1200 LGA اینتل در بازار می گذرد اما، هنوز تقاضا برای این پلتفرم وجود دارد. در همین حین ایسوس به مدل مادربرد جدید نسل H510 را منتشر کرد. با وجود آن که شرکت سازنده از آن به عنوان مادربردهای جدید یاد می کند اما، در آن ها از همان پردازنده مدل قبلی استفاده می کنند.

روال استفاده از پردازنده های مادربردهای قدیمی تر در مدل های جدید، یک امر رایج در بین سازندگان مادربرد است. دلایل زیادی برای بازیافت تراشه ها وجود دارد. گاهی اوقات محصول اصلی با پردازنده های خاصی طراحی می شود که عمر آن ها (EOL) به پایان رسیده است. در چنین شرایطی سازنده مجبور است چیپست را با پردازنده دیگری جایگزین کند و چیپست های زیادی را از رده خارج کند.

این قضیه به ویژه در مورد چیپست های سری Hصادق است. اینتل هیچ وقت این پردازنده ها را با هر نسلی بروز نمی کند مگر در شرایط خاص! به عنوان مثال چیپست های سری 700 اینتل، پردازنده های نسل دوازدهم آن Raptor Lake پردازنده های Z790، H770 و B760 را در نظر بگیرید. شاید در آینده نزدیک اینتل بخواهد پردازنده H710 را هم عرضه کند اما، در هر صورت پردازنده های نسل سیزدهم Raptor Lake مبتنی بر چیپست های H610 می توانند با یک بروز رسانی ساده سیستم عامل از آن پشتیبانی کنند.

به غیر از این، مادربردهای مدل H510M-K R2.0-CSM، Prime H510M-F R2.0 و Prime H510M-K R2.0 هم با وجود آن که نام H510 دارند اما، همگی از پردازنده H470 استفاده می کنند. درست است که چیپست H510 جدیدتر است اما چیپست H470 امکانات بیشتری نسبت به آن ارائه می دهد. به عنوان مثال، پردازنده H470 از DIMM های بیشتری در هر کانال و آرایه های RAID پشتیبانی می کند. علاوه براین، دارای خطوط PCIe، پورت های USB و پورت های SATA III بیشتری هم نسبت به سری جدید می باشد.

بازیافت پردازنده یکی از راه های حل هایی است که ایسوس از آن استفاده می کند. اما استراتژی شرکت های سازنده با هم فرق دارد. به عنوان مثال: شرکت گیگابایت برعکس ایسوس عمل می کند. این شرکت از چیپست های H510 در مادربردهای مدل پایین تر مانند سری H410 استفاده می کند. راه حل گیگابایت منطقی تر به نظر می رسد زیرا هر دو چیپست قیمت یکسانی دارند و قابلیت های مشابهی را ارائه می دهند. تنها تفاوت آن ها در این است که چیپست H510 از فناوری اتصال Wi-Fi 6 پشتیبانی می کند در حال که پردازنده H410 از فناوری مجازی سازی اینتل با نام Directed I/O (Intel VT-d) پشتیبانی می کند.

پردازنده های اینتل سری H بیشتر جوابگوی مادربردهای میان رده است بنابراین، امکانات محدودتری نسبت به سری B یا سری K دارد. اما بسیاری از مصرف کنندگان اهمیتی نمی دهند که پردازنده مادربرد آن ها با مدلی که تبلیغ شده بود فرق دارد، مهم این است که کار راه انداز باشند.


چاپ