استفاده اینتل از پردازنده Meteor Lake در رایانه های شخصی!

استفاده اینتل از پردازنده Meteor Lake در رایانه های شخصی!

آخرین بروز رسانی: 5 اردیبهشت 1402توسط برچسب‌ها: , ,

اینتل احتمال دارد از پردازنده های نسل چهاردهم Meteor Lake در رایانه های شخصی استفاده می کند.

براساس گزارش تام شاردور؛روزهای اخیر تصاویری از تست پردازنده مخصوص رایانه های رومیزی اینتل با سوکت LGA1851 منتشر شده است. طبق تصاویر اینتل در مرحله آزمایش نسخه دسکتاپ پردازنده های Meteor Lake قرار دارد.

قبل از عرضه سوکت 1700LGA صحبت هایی در مورد سوکت 18xx LGA مطرح شد. سوکت 1700LGA مخصوص پردازنده های نسل دوازدهم Alder Lake و نسل سیزدهم Raptor Lake طراحی شده بود. بنابراین، نسل بعدی Raptor Lake چه Meteor باشد و چه نباشد با یک سوکت جدید عرضه خواهد شد. البته اینتل به اندازه AMD به تعهداتش پایبند نیست. به عنوان مثال، شرکت AMD متعهد شد که از آخرین سوکت 5 AM تا سال 2025 و پس از آن پشتیبانی کند. اما، سوکت های قبلی اینتل مانند 1200 LGA،  فقط دو نسل از پردازنده ها را پشتیبانی کرد.

یک حساب توییتر با نام کاربری momomo_us به تازگی تصاویری از یک تراشه سیلیکونی interposer  با سوکت LGA1851-MTL-S در یک کامپیوتر رومیزی منتشر کرد. این تصاویر نشان می دهد که اینتل مشغول آماده سازی تراشه های دسکتاپ Meteor Lake-S است. کار تراشه های interposer  این است که سیگنال را در سطح وسیع تری پخش کند یا اتصال را به سوکت دیگری روی برد منتقل کند. با این وجود، نمی توان بدون اطلاع از مشخصات دقیق سخت افزاری پردازنده های Meteor Lake-S در مورد نحوه کار آن ها صحبت کرد.

تراشه interpose تعداد 1851 مخاطب داشت که با نام LGA1851 تطبیق دارد. با فرض این که سوکت جدید برای تراشه Meteor Lake طراحی شده است می توانیم شاهد افزایش 8.9 درصدی مخاطبین نسبت به سوکت فعلی 1700 LGA باشیم. با این حال، آخرین انتقال اینتل از سوکت 1200 LGA به سوکت 1700LGA باعث افزایش 41.7 درصد مخاطبین شد.

با تمام این موارد، هنوز معلوم نیست پردازنده های نسل چهاردهم فقط در نسخه دسکتاپ عرضه می شود یا موبایل!! اما، پردازنده های نسل یازدهم اینتل با معماری Tiger Lake در دو نسخه دسکتاپ و موبایل عرضه شد.

intel roadmap

اما طبق رودمپ اینتل، عرضه نسخه دسکتاپ پردازنده های نسل چهاردهم در آینده نزدیک بعید به نظر می رسد. طبق رودمپ، Intel در حال آماده سازی Raptor Lake Refresh (RPL-R) یا همان Q3 است. بنابراین، پردازنده های Raptor Lake Refresh آخرین پردازنده ای خواهد بود که اینتل در آن از سوکت 1700 LGA استفاده می کند.

شرکت Intel در ساخت پردازنده های Meteor Lake پیشرفت های زیادی کرده است. این سازنده تراشه از حافظه پنهان L4 در ساخت این نوع پردازنده ها استفاده کرده است. گواهی ثبت اختراع حافظه های L4 که با نام مستعار Adamantine صادر شده است، این ادعا را تایید می کند. کارشناسان پیش بینی می کنند Mobile Meteor Lake تا اواخر امسال عرضه خواهد شد اما، با فرض عرضه پردازنده های Reptor Lake Refresh در سال جاری، عرضه نسخه دسکتاپ آن تا سال 2024 طول خواهد کشید.

خبرنامه

برای عضویت در خبرنامه ایمیل خود را وارد نمایید.

دیدگاه خود را بنویسید

چهار × چهار =

اخبار مرتبط