زنگ خطر برای شرکت های تایوانی سازنده تراشه!

تسای مدیر عامل شرکت مدیا تک به تازگی در یک مصاحبه گفت تعدادی از، سازندگان گوشی در جهان به دنبال تامین کنندگان دیگری در خارج از تایوان هستند.

شرکت مدیا تک


طبق گزارش های فن تک و به نقل از گزارشات اخیر، شرکت تولید نیمه هادی تایوان (TSMC) دومین کارخانه ریخته گری جهان است که کار طراحی تراشه های شرکت مدیاتک را انجام می دهد. اما، به تازگی مدیران اجرایی این شرکت از اقدام جدید برخی سازندگان گوشی در جهان برای تامین تراشه های موردنیاز از شرکت های غیر تایوانی ابراز نگرانی کردند.


خبرگزاری Channel News Asia (CNA) به نقل از تسای می‌گوید: «تولیدکنندگان بزرگ تجهیزات الکترونیکی از تامین‌کنندگان خود خواستند تراشه های آن‌ها را از کشورهای مختلفی مانند تایوان، ایالات متحده، آلمان یا اروپا فراهم کنند. من فکر می‌کنم در این موارد، برای این که بتوانید در این صنعت باقی بمانید، باید برای یک تراشه منابع متعددی داشته باشید." مدیر عامل مدیاتک گفت که این اتفاق در حال حاضر رخ داده است اما در مقیاس بزرگی نیست.

بیشتر تراشه های SoC های پیشرفته شرکت مدیاتک، توسط کارخانه تایوانی TSMC آماده می شوند، اما تراشه گوشی‌های قدیمی تر آن توسط شرکت GlobalFoundries مستقر در ایالات متحده و سنگاپور ساخته می شوند. به نظر می رسد این تصمیم به تولیدکنندگان وسایل الکترونیکی در جهان حق انتخاب می دهد. با این حال، هیچ‌ شرکتی در ایالات متحده یا سنگاپور نمی توانند تراشه‌های پرچم دار بسازند و اگر این موضوع حل نشود (شایعاتی مطرح است که شرکت TSMC تولید تراشه 3 نانومتری خود را پس از افتتاح در سال 2024 به کارخانه ایالات متحده منتقل خواهد کرد)، باید منتظر جنگ دیگری در جهان باشیم؛ جنگی میان چین، تایوان و ایالات متحده!

 

مدیاتک تعدادی از تراشه های خود را در کارخانه TSMC آریزونا تولید می کند اما، به عقیده Tsai منطقی نیست کل صنعت فناوری تایوان را کنار گذاشته شود. به تازگی، این شرکت تراشه 9200SoC Dimensity را برای رقابت با اسنپدراگون 8 نسل 2 قدرتمند و تراشه اپل A16 Bionic که در حال حاضر برای آیفون 14 پرو و آیفون 14 پرو مکس استفاده می شود، روانه بازار کرده است.


چاپ