ASML به بزرگ ترین پرچمدار صنعت تراشه جهان تبدیل خواهد شد

ASML به بزرگ ترین پرچمدار صنعت تراشه جهان تبدیل خواهد شد

ASML بزرگ ترین سازنده تراشه های کامپیوتری اروپا، می خواهد در آینده نزدیک، تراشه های کامپیوترهایی به اندازه اتوبوس‌های دو طبقه با وزن بیش از 200 تن بسازد که در آن، از پرتوهای نوری که در مدارهای میکروسکوپی تجهیزات الکترونیکی مانند تلفن، لپ تاپ، ماشین و هوش مصنوعی استفاده می شود، به کار خواهد رفت. برای اطلاعات بیشتر تا پایان مطلب با های فن تک همراه باشید.

این شرکت در طول ده سال اخیر کارنامه خیلی خوبی داشته است، ارزش سهام آن به میزان 1000 درصد افزایش پیدا کرده و به بالاتر از 200 میلیارد یورو رسیده است، زیرا بیشترین حجم معاملات جهانی برای تهیه سیستم‌های لیتوگرافی این شرکت صورت گرفته است.

ASML اکنون در حال آماده سازی یک دستگاه جدید به ارزش 400 میلیون دلاری است که از تراشه های نسل بعدی ساخته می شود. این شرکت امیدوار است تا اواخر دهه 2020 از پرچمدار این صنعت باشد، اما فعلا برای رسیدن به این هدف، دچار چالش است.

مدیران شرکت ASML واقع در شهر هلدوون هلند گفتند، که ساخت نمونه آزمایشی محصول جدید تا نیمه اول سال 2023 به اتمام خواهد رسید. این شرکت به همراه شریک قدیمی خود IMEC برای اولین بار مشغول تاسیس یک آزمایشگاه آزمایشی در محل شرکت هستند. سازندگان پیشرو تراشه جهان می توانند خصوصیت های دستگاه را تست کرده و برای ارائه این محصول در اوایل سال 2025 آماده شوند.
با تمام این شرایط، کریستف فوکه، رئیس برنامه های EUV در ASML گفت: “وضعیت سهام شرکت در حال حاضر سبز هستند.” اما، ما باید عملکرد کل مجموعه را با هم ببینیم.”

کارگران کارل زایس SMT در مقابل یک محفظه خلاء که برای آزمایش سیستمی از آینه های بسیار صیقلی استفاده می شود

EUV مخفف پرتو فرابنفش است و به طول موج نوری اشاره دارد که در پیشرفته ترین محصولات ASML استفاده می شود.

سرمایه حاصل از انجام این پروژه برای مشتریان ASML بسیار اهمیت دارد. سازندگان تراشه در جریان بحران جهانی کمبود تراشه، به دنبال توسعه تولیدات خود هستند. شرکت‌هایی مانند شرکت اینتل ایالات متحده، TSMC تایوان و سامسونگ کره جنوبی از بزرگ‌ترین شرکت هایی می باشند که تراشه‌های مورد نیاز شرکت‌هایی مانند انویدیا، اپل و AMD را می‌سازد.

دان هاچسون از TechInsights که کارشناس صنعت تراشه است، با وجود آن که در پروژه ASML حضور ندارد، گفت:” که فناوری جدید، معروف به “High-NA” EUV می تواند مزایای زیادی برای بعضی از سازندگان تراشه داشته باشد. این موضوع کمی شبیه به این است که چه کسی بهترین اسلحه را در اختیار دارد. او در ادامه گفت: بنابراین یا ASML آن را انجام می دهد یا آن را به طور کلی نمی سازند. اما اگر آنها موفق شوند این کار را انجام دهند و شما فرصت سفارش این محصول را از دست داده باشید، خود را از گردونه رقابت خارج کرده اید.»

او گفت شرکت سازنده تراشه تایوانی TSMC با ادغام ماشین‌های EUV ASML برای اولین بار توانسته بود، در اواخر دهه 2010 از رقبای خود پیشی بگیرد.
محصول جدید دستگاه EUV که با نام High NA عرضه شده است، به سازندگان تراشه این امکان را می دهد تا تراشه های پیچیده تری برای تامین انرژی دستگاه های الکترونیکی نسل بعدی بسازند.

لیتوگرافی یک عامل کلیدی در حجم مدارهای یک تراشه است، که با کمک High-NA حجم آن به میزان 66 درصد کاهش یافته است. ترانزیستورهای کوچکتر در ساخت تراشه گزینه بهتری هستند، زیرا هر چه تعداد ترانزیستورها در یک تراشه بیشتر شود، سرعت آن افزایش یافته و تراشه کارآمدتر خواهد بود.

مدارهای ترانزیستوری هم اکنون به سطح اتمی نزدیک تر می شوند و این می تواند نشانه پایان قانون مور باشد، قانونی که در دهه 1960 مطرح شده بود و پیش بینی کرده بود که تعداد ترانزیستورهای تراشه ها تقریباً هر دو سال یکبار دو برابر می شود.

از سال 2000، شرکت سازنده تراشه ASML به سرعت در بازار از رقبای ژاپنی خود، نیکون و کانن سبقت گرفت، در حال حاضر نیز بیشتر بر روی فناوری های قدیمی تمرکز دارد. این شرکت هلندی بیشتر از 90 درصد بازار لیتوگرافی را در سلطه خود گرفته است. زیرا، هیچ رقیبی با وجود هزینه های بالای توسعه این صنعت، اقدام به ساخت یک EUV نخواهد کرد.

کمبود محصولات ASML و قیمت بالای آن ها در بازار که هر کدام نزدیک به 160 میلیون دلار است، گلوگاهی برای سازندگان تراشه است که تصمیم دارند در آینده نزدیک بیش از 100 میلیارد دلار برای ساخت یک کارخانه‌ تولید تراشه هزینه کنند.

اندازه ماشین‌های مدل High-NA معمولا 30 درصد بزرگ‌تر از مدل‌های قبلی خود هستند، که برای حمل آن ها به سه هواپیمای بوئینگ 747 نیاز خواهد بود.

شرکت IMEC عقیده دارد، راه‌اندازی یک آزمایشگاه در ASML می‌تواند حدود یک سال در زمان توسعه صرفه‌جویی کند. IMEC یک شرکت تحقیقاتی خصوصی است که با شرکت‌هایی سازنده تراشه در سراسر دنیا همکاری می‌کند.

       مقالات مرتبط


خبرنامه

برای عضویت در خبرنامه ایمیل خود را وارد نمایید.

دیدگاه خود را بنویسید

هفت − هفت =