کشف کتاب طلسم 3500 ساله از یک گورستان مصر باستان!

کشف کتاب طلسم 3500 ساله از یک گورستان مصر باستان!

آخرین بروز رسانی: 7 اسفند 1402توسط برچسب‌ها: , , ,

باستان شناسان به تازگی یک کتاب طلسم از گورستان 3500 ساله مصر باستان کشف کردند.

باستان شناسان در حفاری جدید خود از یک گورستان 3500 ساله موفق به کشف یک کتاب طلسمی شدند که مملو از طلسم هایی بود که برای هدایت متوفی در جهان پس از مرگ نوشته شده بود. دانشمندان معتقدند که این طومار بخشی از آخرین کتاب کشف شده از گورستان تونا الجبل در پایتخت مصر است که 43 تا 49 فوت طول دارد.

ساراکول دستیار بخش آثار باستانی موزه جی پل گتی در مورد این کشف جدید گفت:” طومارهای این چنینی یکی از ابزار رایجی بود که درزمان تدفین مصریان باستان از آن استفاده می کردند. در واقع، این طلسم ها حکم بیمه مسافرتی را برای آنها در جهان پس از مرگ داشت.”

وزارت گردشگری و آثار باستانی مصر در بیانیه 15 اکتبر خود اعلام کرد:” بررسی اولیه طومار کشف شده در قبرستان تونا الجبل، اطلاعاتی از “کتاب مردگان” را در اختیار ما قرار می دهد.” البته در این گورستان علاوه بر کتاب، گنج هایی هم پیدا شد که قدمت آن به حدود 1550 تا 1070 قبل از میلاد مسیح بر می گردد. این گنج ها مربوط به سلسله پادشاهی اول در مصر باستان است. محققان در این گورستان مومیایی افرادی را پیدا کردند که به نظر می رسد از طبقه اشراف و مقامات بلندپایه بودند. اجساد تعدادی از آنها به علت این که در تابوت های سنگی نگه داری شده بود، سالم ماند. یکی از این مومیایی ها به Ta-de-Isa دختر کشیش اعظم تعلق داشت. به همراه این اجساد، کوزه های سر داری پیدا شد که معمولا کارگاه های مومیایی از آن برای نگه داری اشیا معنوی و برگه های طلسم استفاده می کردند. کشف بخش هایی از “کتاب مردگان” خیلی عجیب و غریب نیست اما به عقیده فوی اسکالف، مصرشناس دانشگاه شیکاگو پیدا کردن کسی که هنوز در قبر خود دفن است در علم باستان شناسی اتفاق نادر است. او در ادامه گفت:« هنوز اطلاعات دقیق تری از کشف جدید منتشر نشده است. بنابراین، ما نمی توانیم بدون بررسی بیشتر اظهار نظر کنیم.»

مصر باستان کوزه

لارا وایس، کارشناس “کتاب مردگان” و مدیر عامل موزه رومر و پلیزائوس در آلمان گفت:”اگر جسد این شخص توانست بعد گذشت زمان طولانی به این خوبی سالم باقی بماند، همین خود یک دستاورد علمی به حساب می آید.” جان تیلور، متصدی موزه بریتانیا در مصر باستان و سودان سال 2010 با انتشار یک پست در وبلاگ خود نوشت:”تصور می‌شد سفر به دنیای پس از مرگ کار خیلی سختی است و این مجموعه دستورالعمل‌ها، که با متوفی در قبر گذاشته می‌شد برای کمک به روح آنها بود تا بتوانند راه خود را در آنجا پیدا کنند. تهیه این طلسم ها در آن زمان به هزینه زیادی نیاز داشت. زیرا، در انها باید نام فرد متوفی نوشته می شد تا طلسم عمل کند. برخی از برگه های طلسم آماده شده که در کوزه ها نگه داری می شد یک فضای خالی داشت که باید نام فرد در آن نوشته می شد. اما فقط افراد ثروتمند می توانستند طلسم‌هایی را انتخاب کنند که برای آنها نوشته شود.”

خبرنامه

برای عضویت در خبرنامه ایمیل خود را وارد نمایید.

دیدگاه خود را بنویسید

11 − یک =