کشف بقایای شراب 5000 ساله در مقبره مصر باستان!!

کشف بقایای شراب 5000 ساله در مقبره مصر باستان!!

آخرین بروز رسانی: 7 اسفند 1402توسط برچسب‌ها: ,

باستان شناسان دانشگاه وین موفق به کشف بقایای شراب 5000 ساله در مقبره یکی از ملکه های مصرباستان شدند.

طبق گزارش گروه علم و فناوری های فن تک و به نقل از ساینس آلرت؛ باستان شناسان از مقبره ملکه مصر مرت-نیث، صدها کوزه بزرگ شراب کشف کرده اند که تعدادی از آنها هنوز مهر و موم بود. به عقیده کاوشگران وجود کوزه ها در مقبره نشان می دهد فردی که جنازه آن در تابوت قرار دارد از مقامات بلندمرتبه مصر باستان بوده است. حتی احتمال دارد این جنازه مربوط به اولین فرعون زن باشد.

مرت نیث حدود 2950 سال قبل از میلاد مسیح به عنوان ملکه مصر خدمت می کرد. او می تواند همسر فرعون، نایب السلطنه یا حتی خود فرعون باشد. باستان شناسان هنوز در این مورد اختلاف نظر دارند. اما در هر صورت، او اولین ملکه ای بود که در هزار سال بعد به عنوان ملکه سلطنتی شناخته شد. شواهدی دال بر اهمیت جایگاه مرت نیث در قبرستان سلطنتی ابیدوس کشف شده است که، جایگاه او را به عنوان قدرتمندترین زن زمان خود تقویت می کند.
یک تیم تحقیقاتی از باستان شناسان به رهبری کریستیانا کوهلر از دانشگاه وین با همکاری وزارت گردشگری و آثار باستانی مصر در حال بررسی مقبره مجللی هستند که سال ها پیش مرت-نیث در آنجا دفن شد.

ملکه مصر کوزه های شراب

محققان در این مقبره علاوه بر کوزه هایی که حاوی دانه های انگور و باقی مانده شراب بودند، کتیبه هایی را کشف کردند که نشان می داد مرت-نیث مسئولیت های مهمی مانند خزانه دار سلطنتی بعهده داشت. محققان معتقدند در آن زمان، فقط یک ملکه می توانست چنین مقام مهمی داشته باشد. به همین علت، این شواهد می تواند احتمال ملکه بودن او را تقویت کند. آنها برای پیدا کردن حقیقت از فناوری های جدیدی استفاده کردند که به آنها درک بهتری از مقبره می دهد. مقبره مرت-نیث از آجر، خشت و چوب خام ساخته شده بود و شامل 41 عضو دربار و خدمتکارانی بود که به همراه جنازه او دفن شده بودند.

ملکه مصر دانه انگور

نتایج تجزیه و تحلیل نشان می دهد که این مقبره به یک باره ساخته نشد بلکه، به تدریج و به مرور زمان تکمیل شد. بنابراین احتمال دارد اجسادی که در این مقبره دفن هستند به عنوان قربانیان آئین تدفین کشته نشده باشند. آنها پس از به پایان رسیدن عمر خود با افتخار در کنار ملکه دفن شده اند. تیم باستان شناسی همچنان به تحقیقات خود در مقبره ادامه می دهد به امید آنکه بتواند شواهدی از ملکه مرموز مصر باستان که حدود 5000 سال از مرگ او می گذرد، پیدا کنند.

خبرنامه

برای عضویت در خبرنامه ایمیل خود را وارد نمایید.

دیدگاه خود را بنویسید

نه − پنج =