ابرها حامل باکتری ها مقاوم به دارو هستند!

آخرین بروز رسانی: 7 اسفند 1402توسط برچسب‌ها: , ,

یافته های جدید نشان می دهد ابرها می توانند باکتری های مقاوم به دارو را تا فواصل زیادی حمل کنند!

براساس گزارش ساینس آلرت؛ محققان کانادایی و فرانسوی به تازگی یک نمونه از ابرهای تیره را مورد بررسی قرار دادند البته نه بخاطر ترس از طوفان! آنها متوجه شدند این ابرها حامل باکتری هایی هستند که مقاومت بالایی نسبت به دارو دارند. اما، آنها چطوری به داخل ابرها نفوذ می کنند؟!

فلورنت روسی، محقق اصلی این مطالعه گفت: «این باکتری ها معمولاً روی برگ گیاهان یا در خاک زندگی می کنند اما، توسط باد به جو زمین منتقل می شوند و می توانند مسافت های زیادی را با کمک ابرها طی کنند.» نتایج این مطالعه ماه گذشته در مجله Science of The Total Environment منتشر شد. محققان دانشگاه لاوال در شهر کبک کانادا و دانشگاه کلرمون اوورگن در مرکز فرانسه از میان باکتری های موجود به دنبال باکتری‌های مقاوم در برابر آنتی بیوتیک بودند. نمونه ها از ایستگاه تحقیقات هواشناسی در ارتفاع ۱۴۶۵ متری (۴۸۰۶ فوت) بالاتر از سطح دریا و در بالای قله کوه Puy de Dome بین سپتامبر ۲۰۱۹ تا اکتبر ۲۰۲۱ جمع آوری شدند. کوه Puy de Dome یک آتشفشان خاموش در مرکز فرانسه است.

نتایج این تجزیه و تحلیل نشان داد که این ابرها به ازای هر میلی لیتر حامل حداقل 330 و حداکثر 30000 باکتری است. به عبارت دیگر، به طور میانگین به ازای هر میلی متر حدود 8000 باکتری وجود دارد. آن‌ها در میان باکتری های موجود 29 زیرگروه از ژن‌های مقاوم به آنتی بیوتیک را شناسایی کردند.

مقاومت دارویی وقتی رخ می دهد که باکتری در معرض داروهای آنتی بیوتیک قرار می گیرد و در بدن نسبت به این داروها مقاومت ایجاد می کند. مقامات بهداشتی هشدار می دهند با ادامه این روند، وضعیت بهداشتی در سراسر جهان نگران کننده خواهد شد. زیرا، مقاومت دارویی درمان برخی از عفونت های حاد را دشوارتر می کند.

اما به عقیده محققان احتمال وقوع خطرات این چنینی کم است. فلورنت روسی، معتقد است: “جو زمین برای باکتری ها خیلی امن نیست و بیشتر آن‌هایی که ما در ابرها پیدا کردیم از نوع باکتری های محیطی بودند که برای انسان خطر زیادی ندارند. پس لازم نیست از پیاده روی زیر باران بترسید.” روسی افزود:« اینکه ژن ها می توانند به باکتری های دیگر منتقل شوند یا خیر، هنوز معلوم نیست؟! با این حال، آزمایش های جوی مانند آزمایش‌های فاضلابی که برای شناسایی 19 COVID-انجام شد،می‌تواند به شناسایی باکتری‌های مقاوم به دارو و سایر عوامل بیماری‌زا کمک زیادی کند.

خبرنامه

برای عضویت در خبرنامه ایمیل خود را وارد نمایید.

دیدگاه خود را بنویسید