قدرت سرایت آبله میمون تا چهار روز قبل از ظاهر شدن علائم!

قدرت سرایت آبله میمون تا چهار روز قبل از ظاهر شدن علائم!

آخرین بروز رسانی: 7 اسفند 1402توسط برچسب‌ها: , , ,

محققان شواهدی بدست آوردند که، نشان می دهد ویروس آبله میمون تا چهار روز قبل از ظاهر شدن علائم می تواند به دیگران سرایت پیدا کند.

طبق گزارش های فن تک و به نقل از گزارشات اخیر، دانشمندان دریافتند آبله میمونی می تواند حتی قبل از ظاهر شدن علائم به دیگران منتقل شود. نتایج این تحقیقات می تواند به کنترل این بیماری در سطح جهانی کمک زیادی کند. این نوع سرایت به عنوان “انتقال بدون علامت” شناخته می شود. نتایج این مطالعه، 2 نوامبر در مجله بریتانیایی The BMJ منتشر شد.

محققان پیش بینی می کنند که حدود (53%) از انتقال بیماری در این مرحله رخ می دهد. این بدان معنی است که، نباید منتظر باشیم تا علائم در افراد ظهور پیدا کند و سپس به قرنطینه بیماران اقدام کنیم. دانشمندان معتقدند، اگر مطالعات دیگر هم این نتایج را تایید کند، پیامدهای مهمی برای کنترل این عفونت در سطح جهانی به دنبال خواهد داشت.

 

از زمان شیوع بین المللی آبله میمون در ماه می سال 2022، بیش از 78000 مورد ابتلا در سراسر جهان گزارش شد. از این تعداد بیش از 28000 مورد در ایالات متحده و حدود 3500 مورد در بریتانیا به ثبت رسیده است.

اگرچه تعداد موارد ابتلا روند نزولی دارد، اما شناسایی “نحوه انتقال” ویروس بسیار مهم است. برای مثال، مهم است که یاد بگیرید چگونه ویروس از فردی به فرد دیگر سرایت می‌کند و علائم آن با چه سرعتی در بدن ظاهر می‌شوند. اطلاعات جمع آوری شده، می تواند به تصمیم گیری دولت ها در آینده کمک زیادی کند.

تحقیقات قبلی محققان، احتمال انتقال بیماری را قبل از بروز علائم را رد نمی کند. اما، این اولین شواهدی است که می تواند این موضوع را تایید کند. برای بررسی بیشتر این موضوع، دانشمندان آژانس امنیت بهداشتی بریتانیا تصمیم گرفتند تا نحوه انتقال آبله میمون در بریتانیا را، مورد تجزیه و تحلیل قرار دهند.

یافته‌های آن‌ها، براساس داده‌های جمع آوری شده از 2746 فرد مبتلا به آبله میمونی است که بین 6 مه تا 1 اوت 2022 در بریتانیا تست ویروس آن ها مثبت اعلام شده است. میانگین سنی آنها 38 سال بود و 95 درصد این افراد همجنس‌گرا، دوجنس‌گرا یا مردان هم جنس گرا بوده اند.

محققان در این مطالعه، دو معیار اصلی را مورد مطالعه قرار دادند: زمان شروع علائم اولیه در بیمار تا زمان شروع علائم ثانویه و زمان قرار گرفتن در معرض ویروس تا شروع علائم.

آن ها اطلاعات مربوط به قرار گرفتن در معرض و تاریخ شروع علائم افراد را از طریق طرح پرسشنامه از بیماران به دست آوردند. سپس، اطلاعات جمع آوری شده را، با استفاده از دو مدل آماری مورد تجزیه و تحلیل قرار دادند.

مدل‌ها برای چند فرضیه رایج در خصوص شیوع ویروس، مانند تغییرات نرخ عفونت در طول زمان بررسی شدند. میانگین دوره نهفته ویروس در یک مدل 7.6 روز و در مدل دیگر 7.8 روز برآورد شد. میانگین فاصله زمانی تخمین زده شده در یک مدل 8 روز و در مدل دیگر 9.5 روز بود.
برای هر دو مدل، فاصله زمانی به طور متوسط بین 0.3 تا 1.7 روز کوتاهتر از متوسط دوره نهفته بود. این اطلاعات نشان می دهد، بیشترین سرایت بیماری قبل از ظهور یا تشخیص علائم رخ می دهد.

بر اساس این نتایج، محققان معتقدند برای شناسایی 95 درصد از افراد مبتلا به عفونت احتمالی، یک دوره قرنطینه 16 تا 23 روزه لازم است. محققان می گویند این نتایج ممکن است لزوماً به طور مستقیم برای همه افراد قابل تعمیم نباشد.

دانشمندان ایالات متحده، بریتانیا و نیجریه عقیده دارند که انجام واکسیناسیون قبل از رسیدن به شرایط بحرانی در سراسر جهان لازم است. آن‌ها می گویند که انجام واکسیناسیون بسیار مقرون به صرفه تر از هزینه های بستری در بیمارستان ها، از دست دادن منابع درآمد در دوران قرنطینه و عوارض طولانی مدت خواهد بود.

آن‌ها به این نکته هم تاکید داشتند که، بسیاری از اقدامات بهداشت عمومی که در طول شیوع آبله میمون در کشورهای پیشرفته حیاتی بوده اند، در کشورهای آفریقایی قابل دسترسی نیستند.

آن ها در این مقاله نوشتند: “با کاهش شیوع آبله میمون در اروپا و آمریکای شمالی، ما وظیفه داریم که ابزارهای موثر برای کنترل ویروس را در سراسر جهان و نه فقط در کشورهای ثروتمند به کار بگیریم. این ابزارها در واقع همان واکسن ها هستند.”

خبرنامه

برای عضویت در خبرنامه ایمیل خود را وارد نمایید.

دیدگاه خود را بنویسید

شش − 5 =