ربات جراحی که می تواند حین عمل تصویر MRI بگیرد!!

ربات جراحی که می تواند حین عمل تصویر MRI بگیرد!!

آخرین بروز رسانی: 9 خرداد 1403توسط برچسب‌ها: , , ,

محققان ربات جراحی ساختند که می تواند حین عمل جراحی تصویر MRI بگیرد.

ربات جراحی که شرکت ” AiM ” ساخت برای اولین بار وارد آزمایش های بالینی شده است. این ربات قادر است حین عمل تصاویر MRIبا کیفیتی را در اختیار جراحان قرار دهد. این ویژگی تا حد زیادی به بالارفتن دقت و ایمنی عمل های جراحی کمک خواهد کرد. تصویربرداری به روش MRI یا رزونانس مغناطیسی یک نوع روش تصویربرداری در پزشکی است. در این روش از میدان های مغناطیسی و امواج رادیویی برای تصویربرداری دقیق از اندام ها و بافت های بدن استفاده می کنند. MRI می تواند اطلاعات بیشتری نسبت به تصویربرداری اشعه ایکس در اختیار پزشکان قرار دهد. با این حال، تاکنون استفاده از MRI در حین عمل جراحی به دلیل تداخل میدان‌های مغناطیسی قوی با ابزارهای جراحی سنتی امکان‌پذیر نبود. ربات جراحی با استفاده از فناوری‌های جدید، این مشکل را حل کرده است.

این ربات از بازوهای رباتیک با دقت بالا برای انجام عمل جراحی استفاده می‌کند. بازوهای ربات از مواد غیرمغناطیسی ساخته شده‌اند به همین علت، جراحان می توانند حین عمل جراحی از تصویربرداری MRI استفاده کنند. آزمایشهای بالینی این ربات بر روی بیمارانی که تحت عمل جراحی مغز قرار گرفته اند، صورت گرفت. محققان امیدوارند که این ربات بتواند به جراحان در انجام عمل‌های جراحی پیچیده‌تر و کم‌تهاجمی‌تر با دقت و ایمنی بیشتر کمک کند.

ترکیب دقت رباتیک با تصویربرداری به صورت لحظه ای، رویکردی نوآورانه در تحریک عمقی مغز به حساب می آید. روش جدید با خود مزایای زیادی به همراه دارد که عبارتند از:

دقت: ربات‌ها می‌توانند با دقت و ظرافت بسیار بالایی الکترودها را در نواحی عمیق مغز قرار دهند. این موضوع، خطر آسیب به بافت‌های سالم را تا حد زیادی کاهش می‌دهد.

ایمنی: تصویربرداری به صورت لحظه ای به جراحان کمک می‌کند تا موقعیت الکترودها را در طول عمل به طور دقیق کنترل کنند. این ویژگی، اطمینان از قرارگیری الکترودها در محل مناسب و جلوگیری از عوارض جانبی را تضمین می‌کند.

اثربخشی: تحریک عمقی مغز می‌تواند برای درمان اختلالات عصبی مانند بیماری پارکینسون، دیستونی و صرع استفاده شود. این روش نوآورانه می‌تواند به افزایش اثربخشی درمان این بیماری‌ها کمک کند.

کاربردهای جدید: ترکیب دقت رباتیک با تصویربرداری در لحظه، زمینه را برای توسعه روش‌های جدید تحریک عمقی مغز فراهم می‌کند. این روش‌ها می‌توانند برای درمان بیماری‌هایی که تا قبل از این قابل درمان نبوده‌اند، مورد استفاده قرار گیرند.

شرکت AiM که در زمینه‌ی ربات‌های جراحی سازگار با MRI تخصص دارد، در تلاش است تا گواهی استفاده از ربات را برای تحریک عمقی مغز بیماران پارکینسونی دریافت کند. برای دستیابی به این هدف AiM با نهاد مختلفی همکاری کرد که شامل:

• آزمایشگاه ناوبری و رباتیک جراحی هاروارد (SNR Lab): این آزمایشگاه با مهارتی که در حوزه‌ی جراحی رباتیک دارد می‌تواند دانش و تجربه‌ی زیادی را در اختیار AiM قرار دهد تا ربات خود را برای کاربرد تحریک عمقی مغز بهینه‌سازی کند.

• دفتر کارآزمایی بالینی بیمارستان بریگهام و زنان :(BWH) همکاری با این دفتر به AiM این فرصت را می‌دهد تا مراحل تاییدیه‌ی ربات خود را از سازمان های مربوطه را طبق روال قانونی طی کند.

ربات با کمک تصویربرداری از بافت نرم در حین عمل جراحی، امکان برنامه‌ریزی و هدایت هوشمند عمل را فراهم می‌کند. یکی از ویژگی‌های کلیدی این ربات، برطرف کردن مشکل جابجایی مغز (brain shift) در حین جراحی است. این ربات می‌تواند با کاهش خطاهای جراحی و کم کردن زمان عمل تا 50 درصد، در صرفه‌جویی هزینه‌های بیمارستان‌ها نیز مؤثر باشد.
مطالعات مربوط به این ربات در بخش جراحی هدایت‌شده‌ی تصویربرداری چندوجهی پیشرفته (AMIGO) بیمارستان بریگهام و زنان صورت گرفت که یک مرکز تحقیقات بالینی پیشرفته به شمار می‌رود.

غلبه بر مشکل جابجایی مغز

این تکنولوژی نوآورانه برای غلبه بر مشکل “جابجایی مغز” طراحی شده است. جابجایی مغز، یکی از معضلات رایج در بسیاری از جراحی‌های مغز و اعصاب است که می‌تواند منجر به نتایج نامطلوب و غیرقابل پیش‌بینی شود. در طول عمل جراحی، به دلیل عواملی مانند جاذبه، تغییر وضعیت سر و یا خروج مایع مغزی-نخاعی، ممکن است مغز نسبت به جمجمه جابجا شود. این ربات جراحی با در نظر گرفتن این جابجایی، به جراحان این امکان را می‌دهد تا موقعیت دقیق مطلوب را به طور لحظه‌ای ردیابی کرده و ابزارهای جراحی را با دقت بیشتری هدایت کنند. این محصول حاصل 15 سال تحقیق دانشگاهی و سرمایه گذاری 15 میلیون دلاری مرکز ملی بهداشت ایالات متحده است و قرار است انقلابی در این حوزه ایجاد کند.

دردسر جابجایی مغز:

یکی از مشکلات اصلی در جراحی مغز و اعصاب، جابجایی مغز (brain shift) است. طبق گفته‌ی AiM، در 34 درصد از موارد تحریک عمقی مغز، به دلیل خطا در هدف‌گیری و عدم رسیدن به ناحیه‌ی مورد نظر در مغز، نیاز به جراحی مجدد برای خارج کردن یا اصلاح الکترودها وجود دارد.

بازار هدف:

بازار هدف این ربات، حوزه‌ی رو به رشد جراحی مغز و اعصاب است. این ربات می‌تواند چالش‌های مربوط به جایگذاری دقیق و ایمن ابزارهای تحریک عصبی، سوزاندن (ablation) و انتقال دارو در داخل جمجمه را برطرف کند.

آزمایش های اولیه:

AiM در همکاری با بیمارستان بریگهام و زنان (BWH)، در تاریخ 10 می 2024 با موفقیت تست اولیه را بر روی یک جسد در مرکز PracticePoint Medtech Accelerator مؤسسه پلی‌تکنیک ووستر (WPI) که دفتر مرکزی AiM نیز در آنجا قرار دارد، انجام داد.

خبرنامه

برای عضویت در خبرنامه ایمیل خود را وارد نمایید.

دیدگاه خود را بنویسید

18 − شانزده =