راه اندازی زنجیره تامین جهانی برای تراشه های هوش مصنوعی توسط OpenAI

راه اندازی زنجیره تامین جهانی برای تراشه های هوش مصنوعی توسط OpenAI

آلتمن، مدیر عامل OpenAI برای راه اندازی یک زنجیره تامین جهانی تراشه های هوش مصنوعی به دنبال جذب سرمایه است.

سم آلتمن جذب سرمایه

راه اندازی یک زنجیره تامین جهانی برای تراشه های مبتنی بر هوش مصنوعی به میلیاردها دلار سرمایه نیاز دارد. تهیه بودجه لازم برای احداث چنین شبکه ای کار راحتی نیست حتی برای مدیرعامل OpenAI !! هدف آلتمن از این طرح، ساخت تراشه های نیمه هادی برای مصارف هوش مصنوعی است. طبق گزارشی که بلومبرگ فاش کرد سم آلتمن در حال حاضر مشغول مذاکره با چند شرکت بزرگ از جمله شرکت اماراتی G42 مستقر در ابوظبی و گروه سافت بانک ژاپن است. این مذاکره ها هنوز در مراحل ابتدایی قرار دارد.

سئوال: جرقه این ایده از کجا سرچشمه می گیرد؟! سم آلتمن معتقد است که صنعت رو به رشد فناوری نوظهور هوش مصنوعی به زودی با کمبود تراشه مواجه می شود. از طرف دیگر میزان تولید فعلی تراشه نیمه رسانای مرتبط با هوش مصنوعی نمی تواند از پس تقاضا در آینده نزدیک بربیاید. او معتقد است اگر برای این مشکل راه حلی پیدا نشود، استقرار سامانه های هوش مصنوعی در سراسر جهان با مشکل مواجه خواهد شد. همه ما شرکت OpenAI را به عنوان خالق چت بات معروف ChatGPT می شناسیم. شرکت آمریکایی در سال 2023 توانست با ارائه محصولات هوش مصنوعی سرمایه خود را 1.6 میلیارد دلار برساند. بنابراین، منطقی است که آنها بخواهند یک شبکه جهانی از کارخانه های تراشه سازی ایجاد کنند. احداث چنین شبکه ای طبق برآوردها به سرمایه ای بالغ بر 100 میلیارد دلار نیاز دارد.

سرمایه گذاری آلتمن در زمینه ساخت تراشه با استراتژی رقبای دیگر در صنعت هوش مصنوعی مانند گوگل، آمازون و مایکروسافت که معمولاً تراشه های خود را طراحی کرده و تولید آن را برون سپاری می کنند، متفاوت است. ساخت و نگهداری کارخانه های ساخت تراشه (fabs) به طور قابل توجهی پرهزینه و نیازمند منابع هستند. راه اندازی یک کارخانه ساخت تراشه پیشرفته می تواند به ده ها میلیارد دلار نیاز داشته باشد و ایجاد شبکه ای از چنین امکاناتی سال ها طول می کشد. آلتمن امیدوار است 8 تا 10 میلیارد دلار آن را بتواند از شرکت G42 تامین کند.

این سرمایه گذاری برای آینده OpenAI اهمیت زیادی دارد زیرا، به گفته مدیرعامل در آینده شرکت به تراشه های بیشتری نیاز خواهد داشت. اینتل، TSMC و سامسونگ سه سازنده مطرح تراشه در جهان هستند که شاید در این مسیر با سازنده ChatGPT همکاری کنند. این برنامه پس از اخراج مدیرعامل OpenAI و بازگشت دوباره آن کلید خورد. او با مایکروسافت، شریک دیرینه اش در مورد این طرح صحبت کرد و غول نرم افزاری برای همکاری در این پروژه چراغ سبز نشان داد. هنوز جزئیات این مشارکت‌ها و مبلغ قراردادها معلوم نیست.

سپتامبر سال گذشته، OpenAI یک پروژه مشترک با Jony Ive، طراح سابق اپل شروع کرد. این پروژه به دنبال جذب سرمایه 1 میلیارد دلاری SoftBank برای ساخت یک دستگاه نوآورانه جدید با تمرکز بر فناوری OpenAI است. این دستگاه هنوز در مراحل اولیه ساخت قرار دارد اما، می تواند انقلابی در صنعت رایانه، گوشی های هوشمند و تجهیزات الکترونیکی مصرفی ایجاد کند.

خبرنامه

برای عضویت در خبرنامه ایمیل خود را وارد نمایید.

دیدگاه خود را بنویسید

پنج × 3 =