نیویورک تایمز ChatGPT را متهم به سرقت ادبی کرد!

نیویورک تایمز ChatGPT را متهم به سرقت ادبی کرد!

آخرین بروز رسانی: 29 مرداد 1402توسط برچسب‌ها: , , , ,

مجله خبری نیویورک تایمز احتمال دارد از ChatGPT شرکت OpenAI به جرم سرقت ادبی شکایت کند.

طبق گزارش رادیوملی آمریکا و به نقل از منابع نزدیک به مجله خبری نیویورک تایمز؛ این مجله احتمال دارد از شرکت OpenAI سازنده چت بات ChatGPT به علت کپی برداری از محتویات این روزنامه برای تولید متن شکایت کند. این روزنامه از اینکه شرکت سازنده هوش مصنوعی مولد بابت استفاده از محتوای این سایت هزینه ای نمی پردازد ناراضی است. از طرف دیگر این نگرانی ها هم وجود دارد که ChatGPT باعث کاهش حجم ترافیک سایت شود. آنها معتقدند چت بات می تواند با ارائه گزارش به کاربران مانع از مراجعه آنها به سایت خبری شود.

طبق اطلاعات فاش شده تایمز و OpenAI هفته هاست که برای رسیدن به یک توافق دو جانبه در حال مذاکره هستند. اما روند مذاکرات خوب پیش نمی رود و روزنامه تایمز در حال بررسی راه های قانونی است. در صورت طرح شکایت تایمز، این اولین جدال جدی در زمینه فناوری نوظهور هوش مصنوعی مولد محسوب می شود. ChatGPT یکی از پیشرفته ترین نمونه های این فناوری است. این چت بات می تواند با جستجو در میان داده های عظیم وب، یک متن منسجم در مورد موضوع مورد نظر کاربر تولید کند. این مجموعه داده شامل میلیون‌ها مقاله از تایمز و سایر نشریات معتبر است که بدون اجازه کپی شده‌اند. تایمز ادعا می کند که این موضوع حقوق مالکیت معنوی را نقض می کند و ChatGPT با استفاده از این محتواها به عنوان منبع اطلاعات با روزنامه نگاری رقابت کند.

تایمز می ترسد که اگر کاربران به پاسخ های ChatGPT اکتفا کنند، انگیزه کمتری برای بازدید از وب سایت و خواندن مقالات این مجله خواهند داشت. یکی از منابع نزدیک به تایمز گفت که این می تواند به درآمد و شهرت روزنامه لطمه وارد کند. پیامدهای قانونی هوش مصنوعی مولد هنوز معلوم نیست زیرا، از قبل هیچ نموه مشابهی از آن وجود ندارد. با این حال، حقوقدانان معتقدند اگر تایمز بتواند ثابت کند که ChatGPT حق کپی برداری آن را نقض کرده است می تواند پیامدهای سنگینی برای OpenAI به دنبال داشته باشد.

طبق قوانین ایالات متحده، دادگاه می تواند از OpenAI درخواست کند مجموعه داده های خود را از بین ببرد و برای هر تخلف تا سقف 150000 دلار جریمه بپردازد. این پیامدها می تواند ضربه بزرگی به OpenAI بزند، زیرا باید مجموعه داده های خود را از ابتدا تنها با استفاده از محتوای مجاز بازسازی کند.

دانیل جرویز، کارشناس مالکیت معنوی در دانشگاه واندربیلت گفت: «این یک مسئله بسیار جدی برای شرکت‌های هوش مصنوعی است که از مدل‌های هوش مصنوعی مولد استفاده می‌کنند. آنها باید مراقب باشند که از چه داده هایی و چگونه از آن استفاده می کنند، در غیر این صورت ممکن است با عواقب قانونی جدی مواجه شوند.

خبرنامه

برای عضویت در خبرنامه ایمیل خود را وارد نمایید.

دیدگاه خود را بنویسید

یک × 4 =